SFIM 2019
SFIM 2019
  • Aktuellt
  • Resultat
  • Anmälning
  • TÄVLINGSINFO
  • Deltagande utom tävlan
  • Tidtabell
  • SFI-middag
  • Inkvartering
  • Turistinfo Raseborg
  • Kontakt
    • Områdeskarta

TÄVLINGSINFO SFIM 6-7.7 2019

ALLMÄNT

Tävlingsregler

I tävlingarna följs Internationella Friidrottsförbundets IAAF:s regler samt tävlingsreglerna för SFI-mästerskapen i friidrott år 2019.

Tävlingsområde

Karta över tävlingsområdet. Kartor över tävlingsområdet finns också i tävlingskansliet samt på den officiella anslagstavlan. Rökning är förbjuden på tävlingsområdet.

Officiella anslagstavlan

Tävlingarnas officiella anslagstavla finns vid ingången till tävlingskansliet. På anslagstavlan finns uppsatt allmän information om tävlingarna (tidsschema, startlistor, heatindelningar i löpning etc.) samt tävlingarnas officiella resultat. Vid call room finns en separat anslagstavla med startlistor och heatindelningar i löpning och vid uppsamlingsplatsen för prisutdelningarna finns en anslagstavla med info om tidtabellen för prisutdelningarna.

Programblad

Alla deltagande idrottare tilldelas ett programblad i samband avhämtningen av sitt tävlingsnummer. Programblad kan även köpas från de olika försäljningsställena på tävlingsområdet för 5 €/st.

Matservering

Mat serveras båda tävlingsdagarna i idrottshallen på tävlingsområdet.Förhandsbeställningar görs senast 28.6 till mervi_lindholm@hotmail.com. Priset vid förhandsbeställning är 9,50 €/portion och beställningen betalas senast 29.6 till IF Raseborgs konto FI56 4055 0010 1871 65.

Vid beställning skall uppges föreningens namn samt antalet portioner för respektive dag (lördag/söndag). Ange även eventuella allergier! Förhandsbeställda matbiljetter avhämtas föreningsvis från tävlingskansliet. Ifall förhandsbeställda biljetter är obetalda vid avhämtning betalas de kontant till tävlingskansliet 10 €/portion.

Även till övriga delar kan matbiljetter i begränsad utsträckning köpas på plats från tävlingskansliet för 10 €/portion.

Maten serveras från stående bord enligt följande:

Lördag 6.7 (kl. 12-16)
-broilerpasta
-grönsakslasagne

Söndag 7.7 (kl. 11-15)
-makaronilåda
-grönsakspasta

I priset ingår även vatten, mjölk, bröd samt ett rikligt salladsbord.

Omklädningsrum, dusch och WC

Omklädningsrum och duschutrymmen finns under läktaren, så att flickorna/damerna använder rum 1 och 2, medan pojkarna/herrarna använder rum 3 och 4. Lämna inga värdesaker i omklädningsrummen! Arrangören ansvarar inte för förlorade ägodelar. Hittegods kan avhämtas mot beskrivning från tävlingskansliet under tävlingens gång. WC:n finns även bakom läktaren och ett antal Baja-Major finns utplacerade på området.

Föreningstält

Egna föreningstält kan sättas upp på tävlingsområdet. Dessa placeras företrädesvis vid bortre långsidan.

Första hjälp och SFI:s serviceteam

En första hjälp-grupp och samt SFI:s serviceteam (massage/muskelvård) finns på plats under hela tävlingen. Deras fasta punkt finns i främre kurvan strax efter målgången för löpningarna.

Säkerhetsplan

Tävlingens säkerhetsplan finns på den officiella anslagstavlan och den publiceras även här.

Kioskförsäljning

Kioskförsäljning finns i främre kurvan samt i servicebyggnaden bakom 100 m starten. Till försäljning finns kaffe, bulle, smörgås, grillkorv, frukt, läsk, glass, godis, programblad etc,

Försäljning av idrottsutrustning

Idrottsutrustning säljs på tävlingsområdet av Team Sportia och Sport Mixer.

Media

Arbetsutrymme för media finns reserverat i kontorsbyggnaden vid västra gaveln av läktaren. Fotografer som önskar röra sig på innerplan bör bära en gul väst som kvitteras ut från tävlingskansliet. Västarna reserveras på förhand senast 4.7; kontaktperson Glenn Lignell, e-post glenn.lignell@ifraseborg.fi.

Vistelse på tävlingsplanen

Utöver ovannämnda representanter för media har endast de idrottare och funktionärer, vars tävling pågår, rätt att vistas på tävlingsplanen. Övriga idrottare samt tränare, lagledare och övrig publik följer tävlingen från läktaren eller från övriga områden utanför tävlingsplanen.

DIREKTIV TILL IDROTTARE OCH TRÄNARE

Tävlingskansli

Tävlingskansliet finns i idrottshallen på tävlingsområdet, ingång från östra gaveln.

Tävlingskansliet är öppet enligt följande:

-fre 5.7 kl. 18.00-21.00
-lör 6.7 kl. 8.30-19.30
-sön 7.7 kl. 7.30-19.00

Deltagarrätt i tävlingen

I mästerskapen tävlar man i slutna ålderskalsser, så att 2004-2005 födda deltar i F/P15, 2002-2003 födda i H/D17 och 2001 och tidigare födda i H/D-klassen. I 4×100 m i H17/P15 och D17/F15 kan man delta med fritt antal deltagare från respektive åldersklass. I H/D17 och F/P15 kan varje idrottare delta i högst två grenar/tävlingsdag (+stafett). I H/D kan idrottarna delta i högst tre grenar/tävlingsdag.

En del grenar är öppna även för deltagare som inte representerar SFI-föreningar. Dessa tävlar utom tävlan. Mera info här.

Anmälningsavgift

Anmälningsavgiften skall vara betald då anmälningstiden går ut, det vill säga senast sju dagar före den första tävlingsdagen, dvs lördag 29.6. I tävlingen används förhandsbetalningen (”paytrail”) i samband med anmälningen. Större grupper som önskar gemensam betalning av anmälningsavgiften kan kopplas bort från systemet genom att meddela om detta till peter.nynas@kolumbus.fi.
Anmälningsavgiften för efteranmälningar skall vara betald då tidsfristen för efteranmälningar går ut (fyra dagar före den första tävlingsdagen), dvs tisdag 2.7. Avgiften betalas till IF Raseborgs konto FI56 4055 0010 1871 65.

Bekräftelse av deltagande

Bekräftelse av deltagande görs i tävlingskansliet senast 60 minuter före respektive grens början. Bekräftelsen görs skriftligt med användande av för ändamålet avsedd färdig blankett. Bekräftelsen kan göras av idrottaren själv eller av hans/hennes ombud. I löpgrenar behövs ingen separat bekräftelse för finaler. Om idrottare gått vidare till final får han/hon inte utebli från dessa utan uppvisande av giltigt läkarintyg. Ifall idrottare utan giltig orsak uteblir från bekräftad gren har han/hon inte längre rätt att delta i någon annan gren i samma mästerskap. En redan gjord bekräftelse kan annulleras i tävlingskansliet inom ramen för ordinarie bekräftelsetid, d.v.s. senast 60 min innan grenens början.

Tävlingsnummer

Varje deltagare använder ett tävlingsnummer. Idrottaren använder samma tävlingsnummer i samtliga grenar som han eller hon deltar i. Tävlingsnumren med tillhörande säkerhetsnålar och bekräftelseblanketter finns i idrottarens personliga kuvert som hämtas från tävlingskansliet. Tävlingsnumret fästs på tävlingsdräkten på bröstet och de får inte vikas. I höjd och stav kan tävlingsnummer fästas antingen på ryggen eller på bröstet. Tävlingsnumren kontrolleras vid call room och de behöver inte återlämnas efter avslutad tävling.

Tävlingsdräkt

I SFI-mästerskapen används föreningens officiella representationsdräkt. Detta gäller även i samband med prisutdelning.

Uppvärmning

För uppvärmning används områdena kring idrottsplanen, se karta över tävlingsområdet. På konstgräsplanen får spikskor inte användas! Kastburen på sandplanen kan användas för diskus och slägga då inte tävling (med tillhörande uppvärmning) pågår, medan gräsplanen i främre kurvan är reserverad för spjut. På sandplanen finns även en kulring. På konstgräsplanen finns häckar tillgängliga för uppvärmning.

Träningskast

I alla kastgrenar har varje idrottare två träningskast på tävlingsplanen. Kasten görs i den för tävlingen angivna kastordningen. Ifall tidtabellen medger, kan grenledaren tillåta ytterligare träningskast.

Call room

Alla idrottare går till tävlingsplatsen via call room, som finns i närheten av starten för 100 m, se karta för tävlingsområdet. Tidsschema för call room finns här. Alla idrottare förs i samlad trupp in till tävlingsplatsen. Efter avslutad tävling avlägsnar sig idrottaren på egen hand från tävlingsplatsen. Ifall en idrottare är förhindrad att komma till call room p.g.a. att han/hon deltar i en annan gren samtidigt, bör en representant för idrottaren meddela om detta till call room-personalen vid den aktuella tidpunkten. Idrottarna kommer i call room inte att fråntas mobiltelefoner eller övrig teknisk utrustning. Användningen av dessa i någon form under tävlingens gång är dock strikt förbjuden!

Löparnas utrustning

Löparnas kläder läggs vid startområdet i korgar som förs till tältet i främre kurvan (mixed-zone). Löparna avhämtar därifrån sin utrustning efter avslutad tävling.

Kvalificering i löpgrenar

100 m, 200 m samt 80/100/110 m häck

Försöksheat
-två försöksheat – tre bästa per heat + två på basen av tiderna till final
-tre försöksheat – två bästa per heat + två på basen av tiderna till final
-fyra försöksheat – heatsegraren + fyra på basen av tiderna till final

Alla övriga löpningar samt gång avgörs som direkta finaler. Heatindelningen avgörs på basen av statistiktider, på så sätt att det på förhand sett starkaste heatet löps först. Om 8 idrottare eller färre bekräftat sitt deltagande på 100 m, 200 m och 80/100/110 m häck så stryks försöksheaten och tävlingen löps som direkt final på den i tidsschemat angivna finaltiden. I D 100 m häck och H 110 m häck ges i detta fall möjlighet till ett extra lopp på den angivna försökstiden.

Kvalificering i fältgrenar

Samtliga fältgrenar går som direkta finaler. I längd och tresteg samt i samtliga kastgrenar kvalificerar sig de åtta bästa efter tre omgångar vidare till de tre sista omgångarna. I de tre sista omgångarna används omvänd prestationsordning, på så sätt att den idrottare som leder efter tre omgångar utför sitt försök till sist.

Ribbhöjningar

Höjd

H: 172-177-182-187-192-196-200 + 2 cm
D: 142-147-152-157-162-167-170-173-176 + 2 cm
D17/F15: 122-127-132-137-142-147-151-155-159-163 + 2 cm
P15/H17: 132-137-142-147-152-157-162-167-170-173-176-179-181 + 2 cm

Stav

H: -15 cm-320-335-350-360-370-380-390-400-410-420-430-440-450-455 +5 cm
D: -15 cm-270-285-300-310-320-330-340-350-360-370-380-390-400-410-420-425 + 5 cm
H17/P15: -15 cm-200-215-230-245-255-265-275-285-295-305-315-325-335-345-355-365-375-385-395-400 + 5 cm
D17/F15: -15 cm-180-195-210-220-230-240-250-260-270-280-290-300-310-320-325 + 5 cm

Prestationstider i fältgrenar

I fältgrenar är prestationstiden 60 sekunder, med undantag för särskilda regler då tre eller färre deltagare återstår i höjd och stav. Då 15 sekunder återstår av prestationstiden höjs gul flagga. Då prestationstiden löpt ut höjs röd flagga.

Prestationsplatser i längd och tresteg

Prestationsplatserna i längd och tresteg är numrerade så att Plats 1 hoppar mot målgången i löpningar och Plats 2 hoppar mot 100 m starten.

Användning av egna kastredskap och stavar

Idrottarna får använda egna kastredskap och stavar. Redskapen (även stavarna) bör föras till granskningspunkten senast 90 min före respektive grens början. Granskningspunkten finns i idrottshallen, ingång från västra sidan, se karta över tävlingsområdet. Redskapen blir efter granskningen i arrangörens ägo och de står under aktuell tävling till alla idrottares förfogande, förutom stavarna som är personliga. Redskapen återbördas till granskningspunkten efter avslutad tävling och de återfås därifrån mot uppvisande av kvitto som givits i samband med granskningen.
Granskningspunkten för redskap är öppen enligt följande:

-fre 5.7 kl. 18.00-21.00
-lör 6.7 kl. 9.00-19.30
-sön 7.7 kl. 7.30-19.00

Presentation av idrottare

I löpning presenteras alla idrottare innan starten i finalerna.

I höjd och stav presenteras alla idrottare innan tävlingen inleds.

I kastgrenarna samt i längd och tresteg presenteras de idrottare som gått till de tre sista omgångarna.

Resultatservice

Resultatservicen sköts från den röda stugan i främre kurvan. Resultaten sätts upp på den officiella anslagstavlan fortast möjligt efter att respektive tävling avslutats. Resultaten uppdateras även live på nätet (link uppdateras senare).

Protester

Skriftliga protester lämnas till tävlingskansliet senast 30 minuter efter att ifrågavarande grens resultat satts upp på den officiella anslagstavlan. Protest kan göras av idrottare eller deras tränare/ombud och för ändamålet avsedda blanketter finns tillgängliga i kansliet. Vid inlämnande av protest bör man kontant betala protestavgiften 50 €. Avgiften återbetalas om tävlingsjuryn godkänner protesten. Omedelbara muntliga protester gjorda av idrottarna på tävlingsplatsen behandlas av grenledaren och för dessa uppbärs ingen avgift.

Prisutdelning

De tre bästa i varje gren premieras. Uppsamling för prisutdelningarna sker i tältet i östra gaveln av läktaren. Tidtabellen för prisutdelningarna finns här. Notera att idrottare som skall delta i prisutdelningar skall vara på plats i god tid! Idrottare som inte p.g.a. deltagande i annan gren samtidigt kan närvara vid prisutdelning, kan senare hämta sitt pris från tävlingskansliet.

Eventuella ändringar i tidsschemat för prisutdelningarna meddelas av speakern.

Viktiga telefonnummer

Tävlingsledare: Clas Smeds 0400-208 717
Tävlingskansli: Gunilla Perasalo 050-344 2079
Teknisk ledare: Mikael Kullberg 044-526 7664
Resultatservice: Peter Nynäs 0440-233 714
Call room: Annette Lindholm 040 520 9391
Prisutdelning: Sven-Eric Holmström 044-766 9568
Org.kom. ordförande: Stefan Mutanen 050-34 15207
Org.kom. sekreterare: Glenn Lignell 0400-986 074
SFI-serviceteam: 050-554 2187 (Bärnas)
Nödnummer & polis: 112
Taxi: 0100-3344

Samarbetspartners

ktab_logo_orig
op-raseborg
etela_uusimaa
aktia
team-sportia
adidas
sjobloms
ekenas_sparbank_new
vn-2018
sirkus-finlandia
Raseborg_logo_musta
varuboden-osla

 

(c) 2023 SFIM 2019

 

Top
  • Aktuellt
  • Resultat
  • Anmälning
  • TÄVLINGSINFO
  • Deltagande utom tävlan
  • Tidtabell
  • SFI-middag
  • Inkvartering
  • Turistinfo Raseborg
  • Kontakt
    ▼
    • Områdeskarta